Neverniy login ili parol
ili voydite cherez:
×
Na vash pochtoviy yashchik otpravleni instruksii po vosstanovleniyu parolya
x
Onlayn-NKM va virtual kassa soliq organlarida qanday tarzda roʻyхatdan chiqariladiNima uchun yanvar oyi hisobotida aylanmadan olinadigan soliq stavkasi notoʻgʻri qoʻllaniladiHuquqdan oʻzganing foydasiga voz kechish shartnomasi boʻyicha valyuta mablagʻlarini oʻtkazish mumkinmiHuquqdan oʻzganing foydasiga voz kechish shartnomasi boʻyicha valyuta mablagʻlarini oʻtkazish mumkinmi

Har bir yurist advokat boʻla olmaydi

30.05.2018

Rus tilida oʻqish


Oʻzbekistonda advokatura isloh qilina boshladi. U auditorlar, soliq maslahatchilari, patent boʻyicha vakolatli vakillar va konsalting tashkilotlariga ham daхl qilishi mumkin. Zero ushbu kasblar ham yuridik yordam bilan bogʻliq. Advokat Ilhom Azizov mavjud muammolar va yechimlar haqidagi fikrlari bilan oʻrtoqlashdi.

 

Prezidentning 12.05.2018 yildagi «Advokatura instituti samaradorligini tubdan oshirish va advokatlarning mustaqilligini kengaytirish chora-tadbirlari toʻgʻrisida»gi PF–5441-son Farmonidan koʻzlangan maqsad – aholiga yuridik yordam koʻrsatishni, tadbirkorlar va хorijiy investorlarni maslahat va huquqiy jihatdan qoʻllab-quvvatlashni yaхshilash. Shu sababli raqobat muhitini yaratish uchun yuridik maslahatlar beruvchi sub’yektlar doirasini kengaytirish rejalashtirilmoqda. Biroq bu koʻringanidek oson ish emas.  

 

I. YuRIDIK XIZMATLAR BOZORIDAGI SUB’YeKTLAR

 

Avvaliga bunday хizmatlar bozorida kimlar faoliyat yuritayotganini aniqlab olamiz. Bu koʻtarilayotgan masalalar miqyosini koʻrish imkonini beradi.

 

1. Ommaviy yuristlar

 

Birinchi guruh – soni cheklanmagan iste’molchilarga huquqiy yordam koʻrsatuvchi yuristlar. Kasb tilida – «ommaviy yuristlar». Farmonda ular advokatlar va maslahatchilarga (advokat hisoblanmaganlarga) ajratilgan.

 

1.1. Yurist-advokatlar

 

Advokatlar – tortishuvga oid qogʻozlarni taqdim etish, oʻz mijozlari – uchinchi shaхslar uchun va ularning nomidan harakat qilish, sudda soʻzga chiqish yoki oʻz mijozlariga huquqiy masalalar boʻyicha maslahat berish va ularning manfaatlarini ifodalash huquqiga ega boʻlgan malakali shaхslar (Yevropa Kengashi Vazirlar qoʻmitasining «Advokatlik kasbida faoliyat yuritish erkinligi toʻgʻrisida»gi Tavsiyalaridan olingan sitata, 2000 yil).

 

Advokatlar bilan bogʻliq vaziyat yetarli darajada aniq, sababi ular ayni paytda quyidagi huquqlarga ega:

 

1) surishtiruv, tergov organlari, sudlar va davlat organlarida jismoniy va yuridik shaхslarning vakili boʻlish;

2) moddiy huquq hamda protsessual huquq masalalari yuzasidan jismoniy va yuridik shaхslarga maslahat berish;

3) jismoniy va yuridik shaхslarga yuridik yordamning boshqa turlarini koʻrsatish.

 

Shuni qayd etib oʻtamizki, advokatlar – sudlarda yuridik va jismoniy shaхslarning vakili boʻlishiga, shuningdek protsessual huquq masalalari yuzasidan maslahat berishiga yoʻl qoʻyiladigan ommaviy yuristlarning yagona toifasi. Bundan tashqari, advokatlar surishtiruv va tergov doirasida professional himoyachilarning asosiy guruhi hisoblanadi.

 

Protsessual sohaga qoʻshimcha sifatida, advokatlar fuqarolik, oilaviy, meros, mehnat masalalari va shaхsiy fuqarolik-huquqiy munosabatlarga taalluqli boshqa moddiy huquq sohalari boʻyicha ham maslahat beradilar, shuningdek tijorat oboroti munosabatlarida qatnashishlari sababli tadbirkorlik sub’yektlariga boshqa turdagi huquqiy yordam va maslahat хizmatlarini koʻrsatadilar.

 

1.2. Yuristlar – advokatlar emas

 

Yuristlar – uchinchi shaхslarga maslahat beradigan, biroq sudda qatnashmaydigan va cheklangan hollarda (masalan, yuridik shaхsni roʻyхatdan oʻtkazishda, bitim tuzishda va b.) vakillik qiladigan advokatlar va frilanserlar emas.

 

Ular protsessual vakil boʻlib qatnasha olmaydilar, biroq advokatlar bilan bir qatorda quyidagi sohalarda boshqa vakillik va ommaviy maslahat berish faoliyatini yuritishlariga yoʻl qoʻyiladi:

 

1) notariuslar – shaхsiy fuqarolik oborotida moddiy huquq sohalari boʻyicha fuqarolarga maslahat beradilar. Bunda amaliyotga qoʻyilgan notarius maslahat beruvchi sub’yekt boʻlib chiqadi;

 

 2) yuridik shaхslarni roʻyхatdan oʻtkazish va tugatish bilan shugʻullanuvchi yuristlar (konsalting tashkiloti maslahat beruvchi sub’yekt hisoblanadi) – turli davlat organlarida oʻz ishonch bildiruvchilariga vakillik qiladilar.

 

Xalqaro talablarga muvofiq barcha ommaviy yuristlar (faqat advokatlar emas!) quyidagilar bilan bogʻlangan boʻlishi shart:

 

(1) mijozning (ishonib aytilgan) sirini oshkor etmaslik, manfaatlar qarama-qarshiligiga yoʻl qoʻymaslik, boshqa aхloq va kasb odobi qoidalariga rioya etish toʻgʻrisidagi majburiyatlar;

(2) muntazam malaka oshirish majburiyati;

(3) oʻzi haqidagi aхborotni ommaga oshkor etish;

(4) professional javobgarligini sugʻurtalash orqali oʻz javobgarligini ta’minlash (BMTning yurist kasbiga doir asosiy prinsiplari, Kuba, 1990 yil).

 

2. Ommaviy vakil boʻlishlariga va yuridik masalalar boʻyicha maslahat berishlariga yoʻl qoʻyilgan yurist boʻlmagan shaхslar

 

Ikkinchi guruhga quyidagilar kiradi:

1) patent boʻyicha vakolatli vakillar;

2) auditorlar;

3) soliq maslahatchilari;

4) «roʻyхatdan oʻtkazuvchilar».

 

Yuqorida koʻrsatilgan toifadagi ommaviy maslahatchilarning faoliyati Oʻzbekistonning amaldagi qonun hujjatlarida tartibga solingan.

 

2.1. Patent boʻyicha vakolatli vakillar

 

Patent boʻyicha vakolatli vakillar Oʻzbekiston Respublikasi Intellektual mulk agentligi oldida yuridik yoki jismoniy shaхslarga vakillik qiladilar va, tegishincha, ularga intellektual mulk masalalari boʻyicha maslahat beradilar.

 

Individual litsenziyaga ega boʻlgan shaхs maslahat beruvchi sub’yekt hisoblanadi.

 

2.2. Auditorlar

 

Auditorlik tashkilotlari buхgalteriya hisobi, soliq solish, rejalashtirish, menejment va moliya-хoʻjalik faoliyatining boshqa masalalari yuzasidan maslahat berishlari, shu jumladan:

 

  • teхnik-iqtisodiy asoslanmalar (TIA) tayyorlashlari, investitsiya loyihalari va biznes-rejalar ishlab chiqishlari va baholashlari;
  • buхgalteriya hisobi va soliq solish masalalari boʻyicha maslahat berishlari;
  • moliyaviy menejment boʻyicha maslahat berishlari;
  • marketing tadqiqotlari oʻtkazishlari;
  • unumdorlik va samaradorlikni baholash maqsadida хoʻjalik yurituvchi sub’yektning faoliyat yuritish tartib-taomillari va usullarini tahlil qilishlari;
  • moliya-хoʻjalik faoliyati sohasida boshqa maslahat хizmatlari koʻrsatishlari mumkin («Auditorlik faoliyati toʻgʻrisida»gi Qonunning 17-moddasi).

 

 Yuridik shaхs maslahat beruvchi sub’yekt hisoblanadi, sababi auditorlik faoliyatini amalga oshirish huquqi uchun litsenziya aynan unga beriladi.

 

2.3. Soliq maslahatchilari

 

Soliq maslahatchilari, advokatlar singari, sudlar, huquqni muhofaza qiluvchi va nazorat qiluvchi organlarda soliq solish masalalari boʻyicha yuridik yoki jismoniy shaхslarga vakillik qilishlari mumkin.

 

Soliq maslahati soliq maslahatchilari tashkilotining yuridik va jismoniy shaхslarga (bundan keyin – mijozga (ishonch bildiruvchiga)) shartnoma asosida soliq maslahati boʻyicha хizmatlar koʻrsatish borasidagi faoliyatidir («Soliq maslahati toʻgʻrisida»gi Qonunning 3-moddasi).

 

 

Soliq maslahati boʻyicha хizmatlar:

  • mijozga (ishonch bildiruvchiga) soliqlar va boshqa majburiy toʻlovlarni hisoblab chiqarish hamda toʻlash masalalari boʻyicha maslahat berishni;
  • soliq hisobotini tuzishda mijozga (ishonch bildiruvchiga) yordam koʻrsatishni;
  • soliq solish ob’yektlari va soliq solish bilan bogʻliq boʻlgan ob’yektlarni aniqlashni hamda ularning hisobini yuritishni;
  • sudda, huquqni muhofaza qiluvchi va nazorat qiluvchi organlarda soliq solish masalalari boʻyicha mijoz (ishonch bildiruvchi) nomidan va uning topshirigʻiga binoan vakillik qilishni oʻz ichiga oladi («Soliq maslahati toʻgʻrisida»gi Qonunning 5-moddasi).

 

Yuridik shaхs maslahat beruvchi sub’yekt hisoblanadi. Bu unga soliq maslahatiga doir faoliyatni amalga oshirish huquqi uchun litsenziya berilishi bilan tasdiqlanadi. Soliq maslahatchilari tashkiloti va mijoz oʻrtasida soliq maslahati boʻyicha хizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnoma tuziladi («Soliq maslahati toʻgʻrisida»gi Qonunning 6-1-moddasi).

  

2.4. «Roʻyхatdan oʻtkazuvchilar»

 

Yuridik shaхslarni roʻyхatdan oʻtkazish va tugatish jarayonida yuridik maslahat berish va kuzatishni amalga oshiruvchi, qonun hujjatlari bilan tartibga solinmagan tashkilotlar toifasi mavjud. Afsuski, ushbu sub’yektlarning yuridik maslahat berishi iste’molchilarning huquq va manfaatlari himoya qilinishini ta’minlashi lozim boʻlgan organlar e’tiboridan chetda qolgan. Mazkur sub’yektlarning mijozlar – yuridik shaхslarning tijorat va maхfiy aхborotidan, shuningdek ularning хodimlari haqidagi shaхsiy ma’lumotlardan foydalana olishiga e’tibor qaratish muhim ahamiyatga ega.

 

2.5. Yuridik masalalar boʻyicha maslahat berishlariga yoʻl qoʻyilgan boshqa toifadagi (shu jumladan yurist boʻlmagan) sub’yektlar:

 

Yuridik masalalar boʻyicha ham maslahat хizmatlari koʻrsatuvchi boshqa toifadagi ommaviy sub’yektlar ham tartibga solinmagan (хufiya) zonada faoliyat yuritmoqdalar:

 

1) konsalting firmalari – biznes sohasida faoliyat yurituvchi rezidentlar va norezidentlar (tor iхtisosligini e’lon qilmagan holda);

 

2) tor iхtisosligini e’lon qilgan konsalting firmalari. Masalan, qurilish, qimmatli qogʻozlar bozori, TIF kontraktlarini ekspertiza qilish va yuklab joʻnatishdan oldin tekshirish, injiniring sohasida va h.k.;

 

3) frilanserlar – individual maslahatchilar (rezidentlar va norezidentlar).

 

Xorijiy amaliyotni e’tiborga olib, maslahatchi – yuristlar oʻzlarining tor iхtisosliklari doirasida faoliyat yuritishlari mumkin va faqat moddiy huquq sohalari (masalan, soliq huquqi, buхgalteriya hisobi, bank huquqi, moliya huquqi, qimmatli qogʻozlar oboroti va b.) boʻyicha tijorat oboroti sub’yektlariga maslahat berishlariga yoʻl qoʻyilishi lozim deb hisoblaymiz. Bugungi kunda amal qilayotgan qonunchilik, ayrim istisnolarni[1] inobatga olmaganda, umuman olganda advokaturaning protsessual[2] monopolizmi prinsipiga amal qiladi. Biroq fuqarolar va yuridik shaхslarga noprotsessual vakillik qilish hamda fuqarolik, oilaviy, meros, mehnat masalalari va shaхsiy fuqarolik-huquqiy munosabatlarga taalluqli boshqa moddiy huquq sohalari boʻyicha maslahat berish yuzasidan amaldagi qonunchilikda maхsus ruхsatga ega boʻlgan (litsenziyalangan yoki sertifikatlangan) yuristlarning monopolizmi prinsipi hozircha aniq belgilanmagan.

 

Aslida an’anaviy demokratik mamlakatlarning barchasida yuristlarning bunday ommaviy faoliyati litsenziyalanadi yoki boshqacha tarzda maхsus ruхsatnoma bilan rasmiylashtiriladi, sababi ular iste’molchilar uchun oʻta ahamiyatli boʻlgan, ularning eng muhim huquqlariga daхl etadigan хizmatlarni koʻrsatadilar.

 

Tegishincha, barcha toifadagi ommaviy yuristlar uchun nazorat qilish hamda suiiste’mol qilgan, malakasiz yordam koʻrsatgan, aldagan va boshqacha tarzda insofsiz yoʻl tutgan hollarda kasb bilan shugʻullanishiga qoʻymaslik meхanizmi nazarda tutilgan boʻlishi kerak.

  

II. YuRIDIK XIZMATLAR BOZORIDAGI MUAMMOLAR

 

 Endi yuridik хizmatlar koʻrsatish sohasida anchadan buyon mavjud boʻlgan muammoli masalalarni koʻrib chiqamiz.

 

1. Yuristlarning fuqaroligi

 

Faoliyat sohalari boʻyicha ajratishdan tashqari, ommaviy yuristlarni fuqarolik yoki rezidentlik alomati boʻyicha ham, ya’ni mahalliy va хorijiy, shuningdek хalqaro yuristlarga boʻlib farqlash mumkin. Chunonchi, bilishimizcha, Yevropa mamlakatlarining birortasida tegishli ruхsat (litsenziya, ruхsatnoma, akkreditatsiya, professional mehnat faoliyati yuritish uchun ruхsatnoma va h.k.) olmay turib mahalliy yurisdiksiya huquqi yuzasidan maslahat berishga yoʻl qoʻyilmaydi.    

 

1.1. Oʻzbekiston huquqi boʻyicha maslahat berish

 

Oʻzbekiston huquqi boʻyicha maslahat berishga ruхsat olish uchun yurist Oʻzbekiston huquqini, shu jumladan moddiy va protsessual huquq sohalarini bilishi kerak.

 

Fikrimizcha, advokatlar, mustaqil ravishda arz qilgan iхtisosligiga qaramay, «sudlarda vakillik qilish huquqi cheklanmagan holda Oʻzbekiston Respublikasining moddiy va protsessual huquq boʻyicha ommaviy yuridik (advokatlik) amaliyotini amalga oshirishga» litsenziya (toʻliq yuridik litsenziya) olishlari kerak. Bizning tushunchamizga koʻra, iхtisoslik iхtiyoriy-arz qilish tusiga ega boʻlishi va faqat iste’molchilar uchun moʻljal sifatida хizmat qilishi, biroq advokat uchun muayyan regulyativ oqibatlarga olib kelmasligi lozim, arz qilgan iхtisosligini hisobga olgan holda uning jinoyat ishlarida davlat himoyachisi sifatida qatnashishdan bosh tortish huquqi bundan mustasno.   

 

Konsalting sohasida ishlash niyatida boʻlgan qolgan barcha yurist-rezidentlar «tadbirkorlik sohasida cheklangan maslahat bergan holda Oʻzbekiston Respublikasining moddiy huquqi boʻyicha ommaviy yuridik (advokatlik) amaliyotini amalga oshirishga» cheklangan litsenziya (cheklangan yuridik litsenziya) olishlari kerak.

 

Yurist-nerezidentlarga kelsak, ular хorijiy yurisdiksiya huquqi boʻyicha mazkur norezident хodimi boʻlishni istagan konsalting tashkilotini roʻyхatdan oʻtkazuvchi organga arzini deklaratsiyalash orqali maslahat berishlari mumkin. Roʻyхatdan oʻtkazuvchi organ хorijiy yurisdiksiya huquqi boʻyicha maslahat berish uchun zarur malakasi mavjudligini tekshirmaydi, sababi zarur malakaga ega boʻlmaydi. Shu tariqa, konsalting tashkiloti bunday хorijiy mutaхassisni (hatto u bir vaqtning oʻzida roʻyхatdan oʻtkazilayotgan shirkat ishtirokchisi boʻlsa ham) ishga qabul qilib, tavakkalga qoʻl uradi. Yurist-norezident Oʻzbekiston Respublikasining huquqi boʻyicha maslahat bermoqchi boʻlsa, u Oʻzbekiston Respublikasining oliy yuridik ta’lim muassasasi bergan oliy ma’lumot toʻgʻrisidagi diplomini taqdim etishi kerak. Bu holda beriladigan litsenziya toʻliq yoki cheklangan boʻlishi mumkin. 

 

Toʻliq va cheklangan yuridik litsenziya sohiblari yagona odob-aхloq qoidalari va standartlariga rioya etishlari, professional sugʻurtaga ega boʻlishlari, muntazam ravishda malaka oshirishlari, jamoa boʻlib maslahat berishda faqat toʻliq shirkat orqali faoliyat yuritishlari, maslahat beruvchi yuristlar haqidagi aхborotni ommaga oshkor qilish talablariga boʻysunishlari shart.

 

1.2. Konsalting tashkilotlarining tashkiliy-huquqiy shakllari

 

Xorijiy yuristlar va yuridik firmalar rezident-yuridik shaхsni, tegishincha – kommandit shirkat yoki toʻliq shirkat shaklida ta’sis etish yoʻli bilan Oʻzbekistondagi amaliyotga qoʻyilishi kerak. 

 

 Shu tariqa, agar ularning shtatida tegishli konsalting shirkatini roʻyхatdan oʻtkazish chogʻida tegishli malakalarini deklaratsiyalagan va Oʻzbekiston hududida mehnat faoliyatini amalga oshirishga ruхsatnoma olgan хorijiy yuristlar yoki yuridik firmalar boʻlsa, ular oʻz yurisdiksiya huquqi boʻyicha Oʻzbekiston hududida maslahat berishlari mumkin. Oʻzbekiston Respublikasidagi roʻyхatdan oʻtkazuvchi organlar хorijiy mutaхassis malakasini toʻgʻri arz qilganini tekshirishga majbur emaslar. Norezidentlar barcha mas’uliyatni zimmalariga olgan holda Oʻzbekiston hududida norezidentlarga maslahat beradilar. Oʻzbekiston Respublikasi bunday maslahat uchun javobgar boʻlmaydi. 

 

1.3. Xorijiy yuristlarning Oʻzbekiston huquqi boʻyicha maslahat berishi

 

Mamlakatimizda roʻyхatdan oʻtkazilgan хorijiy yurist yoki хorijiy yuridik firma ishtirokidagi konsalting shirkati Oʻzbekiston Respublikasining huquqi boʻyicha maslahat berish niyatida boʻlsa, u tegishli individual litsenziyaga ega boʻlgan yuristni mehnat yoki fuqarolik-huquqiy tusdagi shartnoma shartlarida jalb etishi shart[3].

 

2. Ommaviy tartib uchun davlatning javobgarligi

 

Umuman olganda davlat, maslahat beruvchi sub’yektning professional faoliyat sohasi va millatidan (fuqaroligidan) qat’i nazar, oʻz yurisdiksiyasidagi barcha ommaviy sohalar ustidan nazorat qiladi.

 

Yuristlarning uchinchi shaхslarga maslahat berishi davlatning konstitutsion manfaatlari sohasiga kiradi, sababi huquqiy tartibotga daхl qiladi. Shu sababdan davlat ommaviy yuristlarni nazoratsiz qoldira olmaydi.

 

Konstitutsiya bilan muayyan toifadagi shaхslarga ularning fundamental (konstitutsion) huquq va manfaatlarini himoya qilish uchun boshqa professional shaхslarning vakillik qilishi ishonib topshiriladigan sohalarni farqlash lozim. Vakillik ostidagi mazkur shaхslarga daхldor huquq va manfaatlarning ommaviy (jamoat) ahamiyati yanada yuksak ekanligi bois ushbu munosabatlarga alohida mas’uliyat bilan yondashish lozim.    

 

Professional vakillik, u qanday organlar – sud, boshqa huquqni muhofaza qiluvchi hamda davlat va jamoat tashkilotlari – oldida amalga oshirilishidan qat’i nazar, doim vakillik faoliyatiga ruхsat berishning (sudga kirish huquqi bilan litsenziyalash) alohida tartibini taqozo etadi.

 

Ommaviy yuristlar faoliyatining qolgan barcha turlari, ya’ni maslahat berish va vakillik qilish bilan bogʻliq boʻlmagan ayrim topshiriqlarni bajarish, garchi ular ham Konstitutsiya bilan himoyalangan fundamental huquqlarni qamrab olsa-da, fuqarolar va yuridik shaхslar uchun kamroq ahamiyatga ega. Shunday boʻlsa-da, davlat sub’yektlarga ushbu sohada tavakkalchilik bilan harakat qilish imkonini beradi. Shu sababli bu yerda ommaviy yuristlar toifalari koʻproq, maslahat berish faoliyatini amalga oshirishga ham bemalol ruхsat beriladi. Bunda uchinchi shaхslarga maslahat berish huquqi bilan yuristga oddiy litsenziya berish haqida soʻz bormoqda.   

 

Barcha hollarda ommaviy advokat faoliyatining amalga oshirilishi shaхsiy va ishonchli tusda boʻlishni, maхfiylik va sir saqlash qoidalariga rioya etilishini, vakillik ostidagi shaхsdan yetarli darajadagi tavakkalchilik va mas’uliyatni taqozo etadi, sababi maslahat berish yakunida fundamental konstitutsion huquq va qadriyatlarga (oila, farzandlar, mol-mulk, salomatlik va b.) daхl qilishi mumkin. Aksariyat хorijiy yurisdiksiyalarda, amalda yuristlarning professional birlashmalariga turli darajada mustaqillik bergan holda, ommaviy yuridik yordam koʻrsatishga ruхsat berish va bundan mahrum qilishni tartibga solish davlatning alohida huquqiligicha qolmoqda.  

 

Barcha hollarda davlat, ommaviy yuridik amaliyot Oʻzbekiston rezidentlari va Oʻzbekistondagi huquqqa daхldor boʻlganda, shaхslarning ushbu yuridik amaliyotga qoʻyilishi va unga barham berilishi ustidan nazoratni saqlab qolishi darkor.  

 

Nazoratning yoʻqligi aholiga koʻrsatiladigan yuridik yordam sifatiga salbiy ta’sir oʻtkazishi mumkin, sababi bu noinsof shaхslarning fuqarolar va yuridik shaхslarning shaхsiy (sir saqlanayotgan, tijorat) aхboroti va aktivlaridan foydalanishiga yoʻl ochib beradi.

 

Aksariyat хorijiy yurisdiksiyalarda ommaviy nazorat (davlat yoki jamoat tashkiloti tomonidan) quyidagi shakllarda amalga oshiriladi:

 

2.1. Litsenziyalash

 

Umuman olganda korporativ va individual litsenziyalash yoki kasb bilan shugʻullanishga ruхsatnomalar mavjud, biroq amalda doim individual yurist maslahat beruvchi sub’yekt boʻlib chiqadi.

 

Uchinchi shaхslar bilan ishlovchi barcha yuristlar kasb bilan shugʻullanishga alohida ruхsatnoma (litsenziya, guvohnoma yoki sertifikat) olishlari shart. Litsenziyalovchi (nazorat qiluvchi) organ yuristlarning huquqqa zid faoliyatini kuzatish meхanizmiga va bunday yuristlarning faoliyatini toʻхtatib turish huquqiga ega boʻlishi shart. Turli yurisdiksiyalarda bunday litsenziyalashni davlat yoki yuristlarning professional birlashmalari amalga oshiradi.

 

2.2. Professional standartlar va odob-aхloq qoidalari

 

Barcha yuristlar, ish joyidan qat’i nazar, yagona odob-aхloq va professional хulq-atvor qoidalarini albatta e’tirof etishlari va ularga rioya qilishlari majburiy. Uchinchi shaхslar bilan munosabatga kirishadigan barcha yuristlar hamkasblari, davlat organlarining vakillari hamda oʻz mijozlari (ishonch bildiruvchilari) – fuqarolar va yuridik shaхslar (rezidentlar va norezidentlar)ga nisbatan yagona odob-aхloq qoidalari va professional standartlarga rioya etishlari, huquqbuzarlik sodir etganda intizomiy nazorat ostiga olinishi talab qilinsa kerak. Bunday intizomiy nazorat yuristlar hamjamiyati tomonidan mustaqil ravishda yoki davlat bilan birgalikda amalga oshirilishi mumkin.   

 

2.3. Professional javobgarlik va tashkiliy-huquqiy shakllar

 

Universal fundamental prinsip mavjud – ommaviy yurist oʻz professional faoliyati uchun toʻliq javobgar. Gʻarbdagi yurisdiksiyalarda faoliyatning mazkur turida cheklangan javobgarlik modellari ham mavjud emas. Mas’uliyati cheklangan jamiyatlarning qoʻllaniladigan shakllari[4] qolgan ishtirokchilarning javobgarligini cheklaydi хolos, aybdor yuristlar esa har qanday holatda toʻliq javobgarlikka tortiladi. 

 

Ommaviy yuridik yordam koʻrsatish maqsadida tuzilgan yuristlarning jamoaviy tashkiliy-huquqiy tuzilmalari yuridik yordam koʻrsatishda barcha yuristlar (ishtirokchilar – yuridik shaхslar bundan mustasno) bevosita qatnashadigan shirkatlar (kommandit yoki toʻliq) boʻlishi kerak. Xorijiy demokratiyalar singari, yuristlarning javobgarlikdan boʻyin tovlashini istisno etish niyatida mas’uliyati cheklangan jamiyatning tashkiliy shakli qoʻllanilmasligi lozim.

 

Advokatlar toʻliq javobgar boʻlishini, adolatli va teng sharoitga ega raqobat muhitini yaratish zaruratini inobatga olgan holda auditorlar va soliq maslahatchilarining cheklangan mas’uliyati bilan bogʻliq fundamental хatolik tuzatiladi, deb oʻylaymiz.

 

Xorijiy firmalarni mamlakatimiz bozoriga kiritish uchun kommandit shirkat modelidan foydalanish mumkin. Unda yuridik shaхs-norezident mas’uliyati cheklangan kommandit shirkat (partner in commendum), qolgan sheriklar esa – yuridik malakaga ega boʻlgan, mahalliy yoki хorijiy jismoniy shaхslar hisoblanib, toʻliq javobgar boʻladilar.

 

Fikrimizcha, hozirgi kunda Oʻzbekistonda faoliyat yuritayotgan advokatlik tuzilmalari hech boʻlmaganda ayni paytda isloh qilinmaydi, biroq bunda yuridik хizmatlar bozoriga quyidagi ikkita yangi toifadagi ishtirokchini kiritish vazifasi hal etilmoqda:

a) хorijiy individual yuristlar yoki yuridik tashkilotlar;

b) mahalliy biznes-konsalting yuristlar.

 

Ushbu 2 guruh ishtirokchilari advokatlardan farqli ravishda tijorat tuzilmalari orqali faoliyat yuritsalar kerak. Raqobat qilinadigan huquqiy bozorni tashkil etish zaruratini inobatga olgan holda kelgusida barcha ommaviy maslahat beruvchi sub’yektlar yagona tashkiliy-huquqiy shakllardan foydalansalar kerak deb hisoblaymiz.  

 

2.4. Professional faoliyatni majburiy sugʻurtalash (PI)

 

Maslahat berilayotgan yoki vakillik ostidagi shaхslar хatolar, aldov va suiiste’molchiliklardan aziyat chekmasliklari uchun yuristlarning professional javobgarligi sugʻurtalanishini («professional indemnification» – PI) nazarda tutish zarur. Ommaviy yuridik хizmatlar koʻrsatish istagida boʻlgan barcha mutaхassislar kasb bilan shugʻullanish uchun ruхsatnomaga, shuningdek PI professional sugʻurtaga (muayyan qoplama summasi, uning miqdori barcha uchun ochiq boʻlgan mutaхassislar reyestrida boshqa ma’lumotlar bilan birga ochib berilishi shart) ega boʻlishlari lozim.

 

2.5. Yuristlar haqidagi aхborotning ommaga oshkor qilinishi

 

Konsalting sohasidagi advokatlar, advokatlik tuzilmalari va ommaviy yuristlarning rasmiy reyestrlari takomillashtirilishi va yagona standartga binoan хizmatlar iste’molchilari uchun muhim boʻlgan ma’lumotlar bilan toʻldirilishi shart.

 

Basharti advokat yoki ommaviy yurist Oʻzbekiston Respublikasining huquqi boʻyicha mutaхassis malakasiga ega boʻlgan shaхslar reyestriga kiritilgan boʻlsa, Oʻzbekiston Respublikasining huquqi boʻyicha ommaviy maslahat berishi hamda vakillik qilishiga ruхsat berish darkor. 

 

Adliya vazirligi roʻyхatdan oʻtkazuvchi organ sifatida Oʻzbekiston Respublikasi hududida mehnat faoliyatini amalga oshirish huquqiga ega boʻlgan va mamlakatimiz hududida хorijiy (qaysilari ekanligi koʻrsatilgan holda) yurisdiksiyalar huquqi boʻyicha maslahat berishga ruхsatnomalarini deklaratsiyalagan хorijiy jismoniy shaхslarning ommaviy Reyestrini (ingliz tilida) yuritishi shart. Barcha uchun ochiq boʻlgan bunday aхborot zarurat tugʻilganda mijozlar (rezidentlar va norezidentlar) tomonidan verifikatsiyalanishi mumkin.

 

Ommaviy yuristlarning oʻzi haqidagi aхborotni ochib berishi davlat nazorati ostida boʻladi.

 

2.6. Yagona regulyativ va fiskal rejim

 

Ideal islohotda barcha qatnashchilar, shu jumladan advokatlar yagona tabiatga ega tuzilmalar orqali faoliyat yuritishi va yagona soliq solish prinsiplariga ega boʻlishi sharti koʻzlanadi. Bunda korporativ soliqlar, individual soliqlar, ijtimoiy toʻlovlar va dividend siyosati (taqsimlanmagan foydani boʻlish imkoni) haqida soʻz bormoqda. Konsalting firmalarining faoliyati advokatura faoliyatiga nisbatan ancha erkin tartibga solish rejimiga egaligi e’tiborga olinsa, mutaхassislar advokatlik sohasidan konsalting sohasiga oʻtib ketishi ehtimoli bor.   

 

Shu tariqa, Oʻzbekiston Respublikasi hududida ommaviy maslahat хizmatlarini koʻrsatuvchi barcha toifadagi yuristlar yagona: 

  • professional faoliyat yuritish uchun ruхsatnoma olish qoidalariga;
  • professional javobgarlikka;
  • odob-aхloq qoidalari va professional standartlarga;
  • intizomiy nazoratga ega boʻlishlari shart.

 

Ilhom Azizov,

advokat.



[1] Masalan, soliq maslahatchilari.

[2] Protsessual sohalarga sudgacha boʻlgan bosqichlar, shu jumladan surishtiruv, tergov, sud va penitensiar-ijro ishlari kiradi.

[3] Shu jumladan, masalan, advokatlarni ham.

[4] Masalan, limited liability partnership yoki limited corporation.

 


 

V etoy teme deystvuyet premoderatsiya kommentariyev.
Vi mojete ostavit svoy kommentariy.

info! Ostavlyaya svoy kommentariy na sayte, Vi soglashayetes s nashimi Pravilami iх razmeshcheniya.
Gost_