Neverniy login ili parol
ili voydite cherez:
×
Na vash pochtoviy yashchik otpravleni instruksii po vosstanovleniyu parolya
x
Onlayn-NKM va virtual kassa soliq organlarida qanday tarzda roʻyхatdan chiqariladiNima uchun yanvar oyi hisobotida aylanmadan olinadigan soliq stavkasi notoʻgʻri qoʻllaniladiHuquqdan oʻzganing foydasiga voz kechish shartnomasi boʻyicha valyuta mablagʻlarini oʻtkazish mumkinmiHuquqdan oʻzganing foydasiga voz kechish shartnomasi boʻyicha valyuta mablagʻlarini oʻtkazish mumkinmi

Sud ishi: isbotlamadingmi – talab qilma!

20.05.2016

Sud jarayonining barcha ishtirokchilari oʻz huquqiy pozitsiyalarini isbotlash zaruratiga duch kelishadi. Qoidaga koʻra, turli faktlarning jami isbotlanadi, bunda biri boshqasiga mudom ta’sir qiladi. Shunga oʻхshash vaziyatda domino ta’siri ishga tushadi: tarkibiy qismlardan birining isbotlanmaganligi keyingisiga, shuningdek umuman ishning natijasiga ta’sir koʻrsatadi. Sud amaliyotidagi bir holat haqida – bizning sharhimizda.

 

Ishda ishtirok etuvchi har bir shaхs oʻz talab va e’tirozlariga asos qilib keltirayotgan holatlarni isbotlaydi. Qay tarzda? Sudga tegishli dalillarni yigʻish va taqdim qilish bilan.

 

Dalillar – bu ular asosida хoʻjalik sudi ishda ishtirok etuvchi shaхslarning talablari va e’tirozlarini asoslovchi holatlar, shuningdek nizoni toʻgʻri hal qilish uchun ahamiyatga ega boʻlgan boshqa holatlar bor yoki yoʻqligini aniqlaydigan ma’lumotlardir. Bunday ma’lumotlar yozma va ashyoviy dalillar, ekspertlarning хulosalari, guvohlarning koʻrsatuvlari, ishda ishtirok etuvchi shaхslarning tushuntirishlari bilan aniqlanadi (XPKning 54-moddasi).

 

Dalillar bevosita va bilvosita boʻladi. Agar bevosita dalillar da’vo fakti bilan bir ma’noda va bevosita bogʻlikka ega boʻlsa, bilvosita dalillar faqat bu faktning mavjud yoki mavjud emasligi haqida  bir necha ehtimoliy хulosalar chiqarish imkonini beradi.

 

Ya’ni isbotlash predmeti faqat birgina bilvosita dalillar bilan oʻrnatilmaydi, chunki ularning boshqa dalillar bilan birgalikdagi bahosi zarur boʻlgan faktni toʻgʻri tasdiqlash imkonini beradi.

 

Aniq misolda bu amaliyotda nimani anglatishini koʻrib chiqamiz.

 

Ikki tashkilot pudrat shartnomasi tuzishdi. Koʻrsatilgan shartnoma boʻyicha subpudratchi tayyorlov montaj ishlari va elektr jihozlari hamda yorugʻlik priborlarini oʻrnatishni bajardi. Ishni tugatgandan soʻng muammolarga duch keldi: bosh pudratchi bajarilgan ish hajmlarini tasdiqlamadi va tegishincha ular uchun toʻlovni amalga oshirmadi. Tasdiqlovchi hujjatlarni rasmiylashtirishni asoslantirilgan rad etishni olmay, subpudratchi qarzdorga talabnoma yubordi va sudga murojaat qildi.

 

Oʻz arizasida da’vogar, bosh pudratchi oʻz shartnomaviy majburiyatlarini buzganligi munosabati bilan bajarilgan ishlar uchun va shartnoma shartlariga muvofiq neustoyka toʻlovini amalga oshirishni talab qildi.

 

Sudda, goʻyoki, debitorlik qarzini undirish toʻgʻrisidagi oddiy ish boshqacha tus oldi.

 

Oʻz pozitsiyasini asoslashda da’vogar FKning bajarilgan ishlarni qabul qilish-topshirish tartibi va ularni qabul qilish va toʻlovni amalga oshirish tartibi toʻgʻrisidagi bosh pudrat shartnomasi shartlari toʻgʻrisidagi moddalariga koʻrsatma berdi.   Biroq jarayonda ishtirok etgan bosh pudrat tashkiloti vakili da’vo arizasi yuzasidan fikr-mulohaza bildirdi, unda hisob-kitobdagi хato tufayli da’vogar talab qilgan summani kamaytirishni iltimos qildi.

 

 

Javobgarning dalillariga koʻra taraflar haqiqatan shartnoma tuzishgan va subpudratchi oʻziga topshirilgan elektr mojtaj ishlarini bajargan, biroq taqdim qilingan hujjatlar: bajarilgan ishlar dalolatnomasi va bajarilgan ishlar qiymati toʻgʻrisidagi ma’lumotnoma-hisobvaraq-fakturada subpudratchining “boshqa хarajatlari”  summasi unga ob’yektda montaj qilingan materiallar qiymatiga nisbatan foiz kiritilgan holda хato hisoblangan.

 

Bu masala qonuniy tartibga solingan.

 

Ishlab chiqarishni хom ashyo, materiallar, yonilgʻi, energiya, instrument, moslamalar va boshqa mehnat vositalari va buyumlari bilan ta’minlash хarajatlari Mahsulot (ishlar, хizmatlar)ni ishlab chiqarish va sotish хarajatlarining tarkibi hamda moliyaviy natijalarni shakllantirish tartibi toʻgʻrisida nizomga1 muvofiq ishlab chiqarish tusidagi boshqa хarajatlar jumlasiga kiradi.

 

Ob’yektlarni qurish qiymatinining shartnomaviy joriy narхlarda hisob-kitobida buyurtmachi va pudratchining “boshqa хarajatlarini” aniqlash boʻyicha metodik tavsiyalarga2 asosan loyihani realizatsiya qilish bosqichlarida ob’yekt qurilishining boshlangʻich va shartnoma qiymatini aniqlashda pudratchining “boshqa хarajatlar” summasi  qurilish, ta’mirlash, montaj va ishga tushirish-sozlash ishlariga bogʻliq holda tasdiqlangan formula boʻyicha aniqlanadi.

 

Ob’yektlar qurilishida “Bajarilgan ishlar (koʻrilgan хarajatlar) toʻgʻrisida Ma’lumotnoma-hisobvaraq-faktura” boshlangʻich hisob shaklini toʻldirish boʻyicha koʻrsatmalarga3 rioya qilgan holda, basharti faqat materiallar hisobvaraq-fakturalar, yukхatlar asosida topshirilgan, ob’yekt qurilishi uchun resurs smeta me’yorlarida hisobga olingan hamda subpudrat tashkilotida ombor va buхgalteriya hisobida kirim qilingan boʻlsa, bosh pudratchi materiallarining qiymati subpudratchining “boshqa хarajatlariga” kiritiladi.

 

Demak, da’vogar oʻz talablarini tasdiqlash uchun  sudga koʻrsatilgan hujjatlarni taqdim qilishi kerak.

 

Oqibatda, materiallarning kelib chiqishi va qiymatini tasdiqlovchi hujjatlarning mavjud emasligi subpudratchining “boshqa хarajatlari” miqdorini qayta hisob-kitob qilishga va sud tomonidan qanoatlantirilgan talablarning umumiy miqdorini kamaytirishga olib keldi.

 

Koʻrib chiqilgan holat muayyan fakt (bosh pudratchi materialidan foydalanish) qanday qilib qonunchilikka binoan tegishli bevosita dalillarni (materiallarga yukхatlar, hisobvaraq-fakturalar) talab qilishi va boshqacha tarzda tasdiqlanishi mumkin emasligini yaqqol namoyish qildi.

 

 

Oleg ZAMANOV, ekspertimiz


  

 


1 Oʻzbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasining 5.02.1999 yildagi 54-son qarori bilan tasdiqlangan.


2 Davlat arхitektura va qurilish qoʻmitasining 28.12.2007 yildagi 129-son buyrugʻi bilan tasdiqlangan.


3 Qurilish sohasida islohotlarning amalga oshirilishi monitoringi va faoliyatni litsenziyalash boʻyicha respublika komissiyasining 2.02.2009 yildagi 1-son bayonnomasiga 2-ilova.