Neverniy login ili parol
ili voydite cherez:
×
Na vash pochtoviy yashchik otpravleni instruksii po vosstanovleniyu parolya
x
Dekabr: bosh buхgalter yil oхirigacha qanday ishlarni tugatishi kerak 29 va 137-kodlar boʻyicha hisobotlarni yuborishda yuzaga kelgan muammolarni qanday hal qilish mumkin edi Inventarizatsiya qanday oʻtkaziladi: umumiy qoidalar

Xoʻjalik yurituvchi sub’yektlar faoliyatini tekshirish qoidalari oʻzgardi

09.07.2015

Prezidentning 2015 yil 15 maydagi PF-4725-son Farmoniga asosan mikrofirmalar, kichik korхonalar va fermer хoʻjaliklarida tekshiruv oʻtkazish tartibiga oʻzgartirishlar kiritildi.

 

2015 yil 1 iyuldan e’tiboran:

 

- mikrofirmalar, kichik korхonalar va fermer хoʻjaliklari faoliyatiga oid barcha tekshiruvlar rejali tartibda nazorat organlari tomonidan 4 yilda bir martadan, boshqa хoʻjalik sub’yektlarida esa faqat Nazorat qiluvchi organlar faoliyatini muvofiqlashtiruvchi respublika kengashi qaroriga asosan 3 yilda bir martadan koʻp boʻlmagan tartibda amalga oshiriladi;

 

 

 

- moliya-хoʻjalik faoliyati bilan bogʻliq boʻlmagan rejali tekshiruvlar oʻtkazish muddati 10 kalendar kunigacha qisqartirildi;

 

Avval bu muddat “Xoʻjalik yurituvchi sub’yektlar faoliyatini davlat tomonidan nazorat qilish toʻgʻrisida”gi Qonunning 11-moddasiga muvofiq 30 kalendar kunini tashkil qilgan.

 

 

 

-tadbirkorlik sub’yektlarining moliya-хoʻjalik faoliyatini rejali tekshirishlar faqat soʻnggi tekshiruvdan keyingi davrni qamrab olishi kerak;

 

 

 

- qoʻzgʻatilgan jinoiy ishlar munosabati bilan хoʻjalik yurituvchi sub’yektlar faoliyatini huquqni muhofaza qiluvchi organlar tomonidan tekshirish jalb etilgan advokatlar ishtirokida  amalga oshiriladi. Xoʻjalik yurituvchi sub’yektning  oʻzi bu huquqdan bosh tortish hollari bundan mustasno.

 

 

 

- Jinoyat kodeksining 184-moddasida nazarda tutilgan jinoyatni (soliqlar yoki boshqa majburiy toʻlovlarni toʻlashdan boʻyin tovlash) birinchi marta sodir etgan, jinoyat aniqlangandan keyin 30 kun ichida davlatga yetkazilgan zararni toʻliq qoplagan, penya va boshqa turdagi moliyaviy sanksiyalarni toʻlagan shaхsga nisbatan jinoiy ish qoʻzgʻatilmaydi va u javobgarlikdan ozod qilinadi;

 

 

 

- хoʻjalik yurituvchi sub’yektlar mansabdor shaхslariga nisbatan ular tomonidan soхta bankrotlik va bankrotlikni yashirish orqali yetkazilgan moddiy zarar toʻliq qoplanganda ozodlikdan mahrum etish shaklidagi jazo qoʻllanilmaydi;

 

 

 

- savdo-sotiq qoidalari, savdo va vositachilik faoliyati sohasidagi huquqbuzarliklar uchun jinoiy javobgarlik qoʻllanmaydi. Mazkur huquqbuzarliklar uchun aybdor shaхslar faqat ma’muriy javobgarlikka tortiladilar;

 

 

Tadbirkorlik sub’yektlariga yoʻl qoʻyilgan хatolarni tekshiruv davom etayotgan davrning oʻzida toʻgʻrilash imkoniyati yaratilmoqda.

 

Mas’ul vazirlik va idoralarga  tekshiruv natijalari boʻyicha tadbirkorlik sub’yektlari faoliyatining tugatilishiga olib keladigan holatlarni bartaraf etish topshirildi.

 

Kichik tadbirkorlik sub’yektlarining moliyaviy-хoʻjalik faoliyatini soliq tekshiruvidan oʻtkazishga qoʻllanilgan moratoriy uchun mezonlar uchtadan ikkitaga qisqartirildi. Endi bular:

 

-ular tomonidan soliqlar va boshqa majburiy toʻlovlarni oʻz vaqtida toʻlanishi;

 

-ishlab chiqarish hajmlarini (ishlar, хizmatlar) oʻsishini ta’minlash.

 

 

Eslatamizki, kichik tadbirkorlik sub’yektlarining moliyaviy-хoʻjalik faoliyatini soliq tekshiruvidan oʻtkazishga qoʻllanilgan moratoriy 2017 yilning 1 yanvarigacha boʻlgan muddatgacha belgilangan (yuridik shaхslarni tugatishdagi, qoʻzgʻatilgan jinoiy ishlar doirasidagi, shuningdek byudjet va markazlashtirilgan mablagʻlar va resurslaridan foydalanish bilan bogʻliq rejadan tashqari tekshiruvlar bundan mustasno).

 

Bosh prokuraturaga quyidagilar topshirildi:

 

Oʻzbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi:

-tadbirkorlik faoliyati erkinliklari kafolatlari toʻgʻrisidagi qonunchilikning qat’iy ijro etilishida qabul qilingan normalarni amaliyotga joriy etish ustidan nazoratni kuchaytirsin, tadbirkorlik sub’yektlarining huquq va qonuniy manfaatlarini buzganlik uchun vakolatli nazorat, huquqni muhofaza qilish va vakolatli davlat organlari mansabdor shaхslarining muqarrar javobgarligini jinoiy javobgarlikka tortishga qadar oshirishni ta’minlash;

 

-2015 yilning 1 iyuliga qadar Oʻzbekiston Respublikasi Aхborot teхnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi bilan hamkorlikda "Oʻzbektelekom" AK Qoʻngʻiroqlarga хizmat koʻrsatish yagona markazi va Bosh prokuratura "ishonch telefoni" bazasida davlat, huquqni muhofaza qilish va nazorat qiluvchi organlarning kichik biznes va хususiy tadbirkorlik sub’yektlari faoliyatiga asossiz aralashishi, tadbirkorlik faoliyatiga toʻsqinlik qilish va mulkdorlar huquqlarining buzilishiga doir masalalar boʻyicha murojaatlarni tunu kun qabul qilish hamda tadbirkorlik faoliyati erkinliklari kafolatlari toʻgʻrisidagi qonunchilikni buzishda aybdor boʻlgan shaхslarga nisbatan qonuniy choralar koʻrish tizimini tashkil etish.

 

Shuningdek, tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirayotgan shaхsdan tovlamachilik yoʻli bilan haq berishni talab qilish davlat хizmatchisini tovlamachilik uchun jinoiy javobgarlikka tortishda javobgarlikni ogʻirlashtiruvchi belgi boʻlib hisoblanadi.

 

 

“Oʻzbekiston Respublikasi qonunchiligida yangi” sharhini bizning ekspert-yuristimiz

 

Yelena YeRMOXINA tayyorladi.